Bloggintresserade

måndag 11 januari 2010

Tutorial till min muffins!

Här är den färdig att ge bort! Till toppen använde jag ett utklippt stort hjärta från baksidan på pappert med småhjärtana detta satte jag i "hålet" jag gjorde med samma sidenband som basen på muffinsen! Sen öste jag på med massor av rosa blommor i olika nyanser så att dom täckte ordentligt. Jag använde blommor från "slaktade" ljusmachetter och runt hela muffinsen slingrade jag cerise ståltråd som jag avslutade med att snurra runt ett trägrillspett för att få till "bojjojoingen" på toppen! Pappersbitarna rynkade jag för att få lite riktig muffins kännsla(blötte bitarna snabbt under kranen) för att det skulle gå lättare. Mär jag slingrat dom runt muffinsen på lite planlöst olika ställen fick detta torka innan jag fortsatte dekorera med alla fina blommor. Några remsor av olika rosa papper slingrade jag runt min Muffins på olika ställen. Nu ska det dekoreras! Började med ett brett (5cm) sidenband med vackert mönster som jag veckade längst med kanten runt hela formen, fäste med limpistolen, då fick jag en vacker start på det hela. Här har jag fäst i hop mina båda remsor och det är nu dax att limma på detta på min form. Valde ett "blingit" papper till muffins formen, vek detta som ett litet dragspel med ca 1 cm mellanrum, det behövdes två remsor till detta som vardera var 7 cm x 30,5cm. Min muffins var ganska stor! Mät omkretsen högst upp på din form och gånga med två...då vet du hur lång remsa du behöver av ditt papper för att täcka hela formen!Jag använde limpistol på rågpuff formen för att fästa mitt blingpapper.Dubbelhäftande tejp fick fästa i hop mina två remsor. Eftersom jag inte hade någon jätte flörtkula (som dessutom är ganska dyr) så tog jag vad jag hade som gick och forma som jag ville. En bit silkes papper blev det, ni vet sån man får runt porslin man köpt. Detta papper knölade jag i hop till en passande "boll" och tryckte ner den i min muffinsform efter att jag satt i lim med min limpistol. Till själva formen använde jag ett gammalt rågpuff paket. En skål och ett av barnens små glas använde jag att göra en liten och en större cirkel med. (Lilla cirkeln ska ritas innuti den stora)Höjden på din muffins beror på hur mycket det skilljer på den stora och lilla cirkeln. Min muffinsform blev 7cm hög. Jag bigade runt lilla cirkeln med en strumpsticka för att den lättare skulle gå att vika upp, skar sedan ett antal snitt från ytterkant på lilla cirkeln och ut för att kunna få en snygg form utan knölar sen limmade jag mina bitar omlott för att få en lagom diameter på min form. Här syns det att jag gjort snitten! Till denna muffins behöver du: Ett mönstrat papper till formen Mönstrat papper till dekoration Silkespapper Limpistol/självhäftande tejp Chalk Färgad ståltråd Sidenband Ett paket ev något slag att göra basen av Massor av blommor Håll till godo kära vänner! Kram Lina

3 kommentarer:

  1. This cupcake is just Adorable...and looks Yummy enough to eat!!..your tutorial is Fabulous!!...Hugs, Ila

    SvaraRadera
  2. Thank you ever so much Ila!! I´ve noticed the tutorial came out a bit backwards...hihi need to plann a little bit better next time I think!!
    Hugs to you

    SvaraRadera
  3. Hej Lina, hoppas att du mår bra och att du har tid att pyssla igen. Jag läste inlägget om er resa till den anhöriga och ville bara skicka kramar. Jag vet hur det kan vara att se någon annan lida av sjukdom och hoppas att ni kunde glädja personen med er närvaro.

    Jättefina muffinsar du har gjort! Det ska jag prova när jag får tid.

    Jag hoppas att mitt paket kommer fram i veckan. Jag vet att det tar minst 3 arbetsdagar annars plus någon extra för att få avi. Så man kanske kan räkna med drygt en vecka, med tanke på vädret. Om du inte får paketet så skickar jag nytt. Du ska ju få din vinst :D.

    Kramar,
    Reija

    SvaraRadera

Tack så mycket för att du tog dig tid och lämnade en kommentar till mig,jag blir så glad!!
Kram Lina

Thank you very much for beeing a sweetheart leaving me a comment before you leave!!! You make my day!!
hugs Lina