Bloggintresserade

tisdag 28 september 2010

Tutorial på Teepee card

Två helt olika Teepee-cards...man kan göra så mycket med denna roliga vikning!! Varför inte en en indian boning??!!
Här kommer då tutorial/handledning på ett teepeecard! Detta är materialet du behöver......
  • Ett stadigt papper till stomme (tre lika stora fyrkanter)
  • Dubbelhäftande tejp eller annat du föredrar att "klistra med.
  • Skärmaskin eller annat att dela dina papper med
  • Ett verktyg att biga med. Falsben, strumpsticka och linjal eller annat för att göra ett spår i ditt papper utan att skära.
  • Två mönstrade papper. (Tre lika stora bitar av vardera papper)
  • Dekorationer.
Steg 1
Du kommer behöva tre lika stora liksidiga fyrkanter till stommen. Jag har gjort mina 14x14 cm. Skär ut dina fyrkanter till stommen. Jag använder en Fiskars skärmaskin som både har skär och big verktyg. Man ser båda på bilden, den svarta "plutten" bigar och den oranga skär, det går lätt att byta mellan dom. Ni kan ignorera ett av mönsterpapprena...hade en tanke med det men det hanns inte med på just detta kort. Så du behöver bara två mönstrade papper alltså!
Steg 2
Skär ut tre lika stora fyrkanter i det stadiga pappret du tänkt att använda till stommen.
Steg 3
Biga nu alla dina tre bitar diagonalt så som jag visar på bilden ovan. Se pennans riktning!
Steg 4
Så här ska det se ut när det är klart. Då ska du ha tre likadanna bitar.
(På bilden fattas den tredje bigade biten)
Steg 5
Nu över till papprena som ska dekorera ditt kort. Du behöver 6 lika stora bitar mönstrat papper som ska dekorera in och utsida på ditt teepee-card. Jag valde att göra dessa bitar 1 cm mindre and bitarna till stommen alltså gjorde jag mina bitar 13x13 cm. Det är helt en smaksak...prova dig fram till vad du tycker är snyggast!
Skär ut dina 6 bitar, skär dom sedan på diagonalen så att du får två trianglar av varje bit. Se bild ovan.
När du är klar ska du ha 12 trianglar framför dig! Har du gjort som jag och valt att ha ett papper på utsidan och ett annat på insidan då ska du förstås ha 6 trianglar av ena pappret och 6 trianglar av det andra. Innan du börjaf fästa dina bitar av mönserpapper kan det vara bra att tänka på vad du vill ha för "låsmekanism" på ditt kort. ska du t.ex ha magnet så lägger man ju det under mönster pappret( titta på steg 9 och 10 för att kunna avgöra magneternas placering) ...samma gäller om du vill använda band att lägga under ditt mösnterpapper.
Jag gjorde hål med håltången och drog ett band rakt igenom!
det fiffiga med detta kort är att man kan vända det ut och in!!
Steg 6
Nu är det dax att fästa dina mönstrade trianglar på sin plats. Ska du distressa kanterna så gör det innan du fäster bitarna! Mitt mönsterpapper ser ut att sitta snett här på bilden men det är bara för att det inte sitter fast då bilden togs.
Steg 7
Fortsätt att fästa alla dina trianglar både på in och utsidan
Steg 8
När dina tre bitar till stommen är klar ska dom se ut som denna på bilden...nu är det inte långt kvar tills ditt kort är färdigt!! "baksidan" ser likadan ut men med ett annat mönsterpapper. Steg 9
Nu är det dax att fästa i hop de tre bitarna!
Lägg den ena bite på bordet och lägg bit nr två som på bilden ovan. Steg 10
Lägg sedan din tredje och sista bit som på bilden ovan Fäst alla bitarna på plats med dubbelhäftande tejp eller vad du gillar att använda som klister och nu är basen på ditt kort klart!!
Steg 11
Så här ser insidan av kortet ut innan dekorering. och nu är det bara att vika in höger och vänster triangel och lägga dom omlottså har du ditt fina Teepee-card!!!!
Lycka till nu och har du några frågor går det bra att maila mig på linaulrika@hotmail.com så svarar jag så fort jag kan!!
Vill ni hellre se en video på hur man gör detta kort så har min duktiga Dt-kollega Sari ett ypperligt klipp på youtube.com sök på teepeecard så hoppar hon fram!!!
Kram Lina

19 kommentarer:

  1. wow so love it, the tutorial is brill i will put it on my list of "to do do's" its growing by the day, but this is a must. hugs chris xx

    SvaraRadera
  2. Åh wow vilket fint kort och vilket arbete du lagt ner på tutorialen, du är bara så duktig! :D Du är så go'! ♥ Kram Emmeli

    SvaraRadera
  3. A super and different shaped card Lina. Thanks so much for sharing the instructions.

    B x

    SvaraRadera
  4. Tack för den suoer enkla beskrivningen, jag fattar precis hur man gör.....tror jag. Ska prova så snart jag har tid. Kram.

    SvaraRadera

Tack så mycket för att du tog dig tid och lämnade en kommentar till mig,jag blir så glad!!
Kram Lina

Thank you very much for beeing a sweetheart leaving me a comment before you leave!!! You make my day!!
hugs Lina